Managementul Proiectelor Software

Laborator 1 - Introducere

Înainte de toate

Componență echipă

  • (10 minute) Scheme de împărțire în echipă.
    • model descentralizat/anarhic - nu există o demarcare clară a rolurilor; funcționează în proiectele free/open-source bazate pe comunități cu o motivație internă
    • modele ierarhice - există responsabilități clare pentru fiecare membru al echipei; în funcție de ierarhie se distribuie responsabilități și se transmit rapoarte
      • în general există un Project Manager (PM) al cărui rol este de coordonare, distribuție task-uri, motivare, feedback etc.
      • pot exista mai mulți Lead Developeri (Team Leaderi - TL) ale căror responsabilități sunt coordonarea, training-ul, oferirea de sfaturi tehnice, revizia codului și proiectarea unei anumite componente
      • dezvoltatorii (Developeri - D) participă la implementarea componentelor; în general, fac parte din echipe distincte dedicate unei anumite componente a proiectului
      • testerii (T) (pot fi tot dezvoltatori) verifică respectarea cerințelor, funcționarea în regim normal și în regim de stres a aplicației
    • În proiectele mari pot apărea mai multe roluri. Vom avea o abordare mai detaliată în laboratorul 2.

Exerciții

Cunoaștere

  • (10 minute) Creați perechi de câte două persoane care nu se cunosc foarte bine. Aflați cât mai multe informații despre celălalt.
  • (20 minute) În sesiuni de câte 2 minute prezentați-vă în fața colegilor.
    • 1 minut persoana A prezintă persoana B.
    • 1 minut persoana B prezintă persoana A.

Team Work

  • Formați un cerc în cadrul sălii de laborator.
    • Numărați de la 1 la 20, unul singur la un moment dat, fără a face semne și fără a imprima un ritm (spre exemplu succesiv în cadrul “cercului format”).
  • Păstrați cercul.
    • Prima persoană alege un cuvânt, următoarea “recită” cuvântul anterior și alege un cuvânt, următoarea recită ultimele două cuvinte și apoi trece mai departe. Încercați să “recitați” 2xN cuvinte – N este numărul de studenți (va exista o trecere prin dreptul fiecăruia).

Single vs. Team Work

  • Analizați foaia înmânată de asistent. Încercați să memorați cât mai multe cuvinte din foaie în interval de 1 minut. Câte cuvinte ați reținut?
  • Etapa2: formați echipe de 3-4 oameni. Stabiliți o strategie de memorare (5 minute).
  • Analizați o a doua foaie înmânată de asistent. Încercați să memorați cât mai multe cuvinte din foaie, ca o echipă, în interval de 1 minut. Câte cuvinte ați reținut împreună? Cât de multe conflicte ați întâlnit?

Creativitate și lucru în echipă

  • Împărțiți-vă în două echipe.
  • Folosiți o foaie A4 și obiecte de scris pentru a crea o formă de promovare a echipei:
    • Stabiliți un nume pentru echipă
    • Stabiliți un logo
    • Stabiliți un slogan
    • Stabiliți un salut (din semne, nu vorbit)

Fun factor (imitație de personaje)

  • Împărțiți-vă în două echipe.
  • Fiecare echipă se gândește la un număr de personaje care vor fi imitate de membrii celeilalte echipe. Trebuie să fie personaje cunoscute și cu gestică sau vorbe identificabile. De exemplu, Sherlock Holmes sau Tarzan, dar nu Traian sau Cauchy (care nu sunt identificabile prin gestică sau vorbe).
  • Pe rând, timp de cel mult un minut, câte un membru al fiecărei echipe imită personajul (vorbe, gesturi). Coechipierii trebuie să-l ghicească.
  • Obiectivul jocului nu este să îi încurcați pe ceilalți ci să fie amuzant; gândiți-vă cum e când cineva imită pe Tarzan sau pe Nicolae Ceaușescu :-)

Rol în echipă (opțional)

  • (10 minute) Test de “rol în echipă”.
    • Datele finale se prezintă la tablă. Un student nominalizat colectează datele într-un fișier spreadsheet.
    • O prezentare a testului Belbin de componență a echipei găsiți aici.

De adus pentru laboratorul următor

  • Componența semigrupei. Se completează aici.
  • Componența echipelor de proiect. Se completează aici.
  • Un nume, identificator pentru echipă.
laboratoare/laborator-01.txt · Last modified: 2012/09/30 21:39 by razvan.deaconescu