Laborator 12. Search Engine Optimization


Responsabil: Popovici Matei <pdmatei@gmail.com>

Data publicarii: 27-04-2008

Data ultimei modificari: 27-04-2008


1. Introducere

Search engine optimization (SEO), sau optimizarea pentru motoarele de cautare, reprezinta procesul imbunatatire a volumului/cantitatii traficului unei aplicatii web, trafic provenit de pe motoarele de cautare, mai precis, de pe paginile "rezultatelor de cautare".

In mod intuitiv, daca o aplicatie web poate fi gasita cu usurinta folosind un motor de cautare, inseamna ca acel motor de cautare produce un volum de trafic semnificativ pentru aplicatie. Cum cea mai mare parte a aplicatiilor web au un caracter comercial, un volum de trafic mare se traduce printr-un numar mare de oameni care acceseaza aplicatia, potentiali clienti, cumparatori, etc. Tocmai de aceea, SEO este in general folosit ca o strategie de marketing via Internet, pentru promovarea unui produs/serviciu, etc.


2. Mecanisme uzuale de optimizare

Pentru detalii, consultati:

http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769&cbid=c9p3xq0kcuyg&src=cb&lev=answer


3. Google PageRanking

Pentru intelegerea formulei de Page Ranking, este util de inteles semnificatia "incoming links" si a "outgoing links".


Fig. 1 Exemplu Incoming/outgoing links

Fie exemplul de mai sus. Pentru pagina A, avem doua incoming links, de la paginile Ti si Tj. Pagina Ti are un numar de 2 outgoing links, iar Tj 3 outgoing links.

Formula pentru calcularea Page Ranking-ului este:


Fig. 2 Formula pentru Page Rank

Dupa cum se poate vedea, ranking-ul unei pagini web se obtine insumand toate ranking-urile paginilor care au link catre ea (link-uri interne), ponderate de numarul total de link-uri(link-uri externe) de pe fiecare pagina.

The PageRank of a web page is therefore calculated as a sum of the PageRanks of all pages linking to it (its incoming links), divided by the number of links on each of those pages (its outgoing links).


Fig.3 Distributia Page Ranking-ului

Din fig. 1. se observa ca, desi o pagina are mai multe link-uri interne, ea are un ranking mai mic. Motivul este valoarea link-ului. Pentru o pagina, este suficient sa aiba un singur link intern valoros pentru ca ranking-ul ei sa fie ridicat.


Mathematical PageRanks (out of 100) for a simple network (PageRanks reported by Google are rescaled logarithmically). Page C has a higher PageRank than Page E, even though it has fewer links to it: the link it has is much higher valued. A web surfer who chooses a random link on every page (but with 15% likelihood jumps to a random page on the whole web) is going to be on Page E for 8.1% of the time. (The 15% likelihood of jumping to an arbitrary page corresponds to a damping factor of 85%.) Without damping, all web surfers would eventually end up on Pages A, B, or C, and all other pages would have PageRank zero. Page A is assumed to link to all pages in the web, because it has no outgoing links.